Gå til hovedinnhold
iPhone: iMessage og FaceTime
Oppdatert for over et år siden

Fungerer ikke iMessage eller FaceTime etter bytte av SIM-kort? Følg denne framgangsmåten hvis du ser en feilmelding under aktivering.

Når du aktiverer iMessage eller FaceTime, kan du se en av disse meldingene:

  • Venter på aktivering

  • Aktiveringen mislyktes

  • Det oppsto en feil under aktivering

  • Kunne ikke logge på. Kontroller nettverksforbindelsen.

  • Kan ikke kontakte iMessage-serveren. Prøv igjen.

Kontroller enhetsinnstillingene

  1. Kontroller at du er koblet til et mobildata- eller Wi-Fi-nettverk.

  2. Hvis du bruker en iPhone, trenger du SMS-meldingsfunksjon for å aktivere telefonnummeret for iMessage og FaceTime. Avhengig av hvilken operatør du bruker, blir du kanskje belastet for denne SMS-en.

  3. Gå til Innstillinger > Generelt > Dato og tid og kontroller at tidssonen er riktig angitt.

Slå av og start iMessage og FaceTime på nytt

  1. Gå til Innstillinger -> Meldinger og slå av iMessage.

  2. Gå til Innstillinger -> FaceTime og deaktiver FaceTime.

  3. Start enheten på nytt.

  4. Slå på iMessage og FaceTime igjen.

Fremdeles ikke aktivert etter en dag?

Det kan ta opptil 24 timer å aktivere iMessage og FaceTime. Følg denne framgangsmåten hvis problemet fortsetter etter 24 timer:

  1. Sørg for at enheten har den nyeste versjonen av iOS eller iPadOS.

  2. Hvis du bruker en iPhone, kontakter du operatøren for å forsikre deg om at du kan sende og motta SMS-meldinger.

  3. Kontroller at du kan sende og motta SMS. Hvis du ser en melding med teksten «Operatøren kan ta betalt for SMS-meldinger for å aktivere FaceTime og iMessage», trykker du på «OK» for å tillate eventuelle SMS-kostnader.

Svarte dette på spørsmålet?